XTB visar rekordintäkter över 100 miljoner USD under Q1-2022, nettovinst 57 miljoner USD


Efter det som var något av ett nedslående 2021 började den polska onlinehandelsgruppen XTB SA (WSE:XTB) 2022 på höger fot och publicerade (överlägset!) sitt bästa kvartal någonsin med rekordintäkter och vinster för första kvartalet 2022.

Totalt sett uppgick intäkterna vid XTB till 439,8 miljoner PLN (strax norr om 100 miljoner USD) under första kvartalet, med en nettovinst på 252,6 miljoner PLN (57 miljoner USD). Som jämförelse var XTB i genomsnitt 35 miljoner USD i intäkter och 13 miljoner USD i vinst under varje kvartal 2021.

Som driv på tillväxten i finansiell framgång var en kraftig ökning av CFD-handelsvolymer för kunder på XTB.com under första kvartalet, och företaget publicerade genomsnittlig månatlig handelsvolym på 210 miljarder dollarmot 145 miljarder dollar för hela 2022.

XTB noterade att man har en solid grund i form av en ständigt växande kundbas och antalet aktiva kunder. Under första kvartalet 2022 har koncernen förvärvade 55 333 nya kunder jämfört med 42 760 ett kvartal tidigare, en ökning med 29,4 %. Detta är effekten av att fortsätta den optimerade försäljnings- och marknadsföringsstrategin, större penetration av redan existerande marknader, successiv introduktion av nya produkter och expansion till nya geografiska marknader. Antalet aktiva kunder var rekordhögt under perioden och ökade från 127 174 till 149 726, det vill säga med 17,7 %, på kv/kv-basis.

Styrelsens ambition 2022 är att förvärva i genomsnitt minst 40 tusen nya kunder kvartalsvis. Som ett resultat av de genomförda aktiviteterna förvärvade koncernen totalt 55,3 tusen nya kunder under första kvartalet 2022, medan de första 25 dagarna i april 2022 förvärvades 12,8 tusen nya kunder. Styrelsens prioritet är att ytterligare utöka kundbasen, vilket leder till att XTB:s marknadsposition stärks globalt.

Dessa aktiviteter kommer att stödjas av ett antal initiativ, inklusive en ny reklamkampanj som lanserades den 14 februari 2022 med deltagande av den nya XTB varumärkesambassadören – Joanna Jędrzejczyk – en titulerad kampsportskonkurrent, den första polska kvinnan i UFC-organisationen och en mästare i denna organisation, samt en trefaldig världsmästare i thaiboxning. XTB, tack vare samarbetet med Joanna Jędrzejczyk, började marknadsföra de erbjudna investeringslösningarna, i synnerhet genom att övertyga om att investeringar i olika typer av tillgångar är tillgängliga för alla, med hjälp av de tillhandahållna verktygen som underlättar inträdet i investeringsvärlden: genom daglig marknadsanalys , samt många utbildningsmaterial

Om man tittar på XTB:s intäkter i termer av de klasser av instrument som är ansvariga för deras skapande, kan man se att under första kvartalet 2022, CFD:er baserade på index var i täten. Deras andel av strukturen för intäkter från finansiella instrument nådde 57,4 % jämfört med 39,9 % ett år tidigare. Detta är en följd av hög lönsamhet på CFD-instrument baserade på US 100 och US 500 index, tyska DAX aktieindex (DE30) eller ryska RUS 50 index. Den näst mest lönsamma tillgångsklassen var råvaru-CFD:er. Deras andel av intäkternas struktur under det första kvartalet 2022 var 30,2% (Q1 2021: 53,8%). De mest lönsamma instrumenten i denna klass var CFD:er baserade på noteringar av priser på råolja, guld och naturgas. Intäkter på CFD:er baserade på valutor stod för 9,4% av alla intäkter, jämfört med 2,7% ett år tidigare, där de mest lönsamma finansiella instrumenten i denna klass var baserade på valutaparet EURUSD.

Koncernens B2B-institutionella arm X Open Hub fick också en stark start 2022, med intäkter på 15,7 miljoner PLN, mot 2,0 miljoner PLN för hela 2021.

Utländsk expansion

XTB med sin starka marknadsposition och dynamiskt växande kundbas bygger sin närvaro på de icke följaktligen europeiska marknaderna och implementerar en strategi för att bygga ett globalt varumärke. XTB:s styrelse lägger huvudvikten på organisk utveckling, å ena sidan att öka penetrationen av europeiska marknader, å andra sidan successivt bygga sin närvaro i Latinamerika, Asien och Afrika. Efter dessa aktiviteter kan kapitalgruppens sammansättning utökas med nya dotterbolag.

Det är värt att nämna att geografisk expansion är en process som utförs av XTB på en kontinuerlig basis, vars effekter sprids över tiden. Därför bör man inte förvänta sig plötsliga, plötsliga förändringar i gruppresultaten på denna åtgärd. För närvarande är styrelsens ansträngningar fokuserade på expansion till marknaderna i Mellanöstern och Afrika. Utvecklingen av XTB är också möjlig genom sammanslagningar och förvärv, särskilt med enheter som skulle göra det möjligt för koncernen att uppnå geografiska synergier (komplementära marknader). Sådana transaktioner kommer att genomföras endast när de kommer att medföra mätbara fördelar för Bolaget och dess aktieägare. XTB är för närvarande inte involverat i någon förvärvsprocess.

Lite mer ekonomisk och driftsstatistik för XTB under Q1 följer:





Source link