Ordföranden för finansutskottet har idag skrivit till ytterligare fyra teknikjättar och begärt detaljer om deras planer på att bekämpa bedrägerier och skydda konsumenter online.

I brev till Microsoft, Twitter, Snapchat och TikTok har kommitténs ordförande, Rt. Hon. Mel Stride MP, begär information om deras policy för att bekämpa bedrägerier och skydda konsumenter online.

Breven innehåller flera frågor. Den första uppsättningen frågor rör utgifter från Financial Conduct Authority (FCA) och andra offentliga organ på den särskilda plattformen för att skydda konsumenterna.

Kommittén skulle vilja veta hur mycket Financial Conduct Authority (FCA) har betalat TikTok/Microsoft/Twitter/Snapchat under vart och ett av de senaste tre åren (2019, 2020 och 2021) för att varna användare av onlinekanalerna om obehöriga annonser och användare -genererat innehåll.

Teknikjättarna uppmanas också att svara på frågor om deras reklampolicy. I synnerhet är finanskommittén intresserad av huruvida teknikjättar kräver att företag som annonserar finansiella tjänster på sina plattformar visar att de är auktoriserade av FCA.

Andra frågor rör mängden intäkter Microsoft/Twitter/Snapchat/TikTok har tjänat under vart och ett av de senaste tre åren från betald reklam för finansiella tjänster som erbjuds av företag som inte är auktoriserade av FCA.

Låt oss komma ihåg att förra månaden publicerade kommittén brev från Google, Facebook, Amazon och eBay om deras planer på att ta itu med onlinebedrägerier.

I sitt brev förklarar Google att de investerar avsevärt i åtgärder för att förhindra bedrägerier från att äga rum på dess plattform och har arbetat nära med Financial Conduct Authority (FCA) under de senaste 18 månaderna för att göra det.

Google säger att, för att stödja FCA med den mest effektiva responsen och deras framtida arbete på detta område, har de erbjudit sig att ge dem en annonskredit på 3 miljoner USD, för användning på dess plattform, för att hjälpa till att förstärka deras budskap för att skydda konsumenterna från bedrägerier.

Google har utlovat ytterligare 2 miljoner USD i annonskrediter för att stödja industrins bedrägerimedvetenhetskampanjer. Som ett stöd för detta engagemang, tillsammans med andra tekniska plattformar i Online Fraud Steering Group, har Google erbjudit krediter för att stödja “Take 5”, den bedrägerikampanj som drivs av UK Finance.



Source link