UK Financial Conduct Authority (FCA) har idag lanserat ett samråd om att förbättra regimen för utsedda representanter och ta itu med skada från denna modell.

En utsedd representant (AR) är ett företag eller en person som bedriver en reglerad verksamhet på uppdrag av och under ansvar av ett företag auktoriserat av FCA (huvudmannen). Vid utnämning av AR tar huvudmannen ansvar för den reglerade verksamhet AR bedriver.

Även om AR-regimen har fördelar, inklusive att uppmuntra effektiv konkurrens och tillhandahålla marknadstillträde, vidtar vi åtgärder för att minska risken för att skada uppstår. Genom analys av FCA:s befintliga data om huvudmän genererar huvudmän i genomsnitt 50 till 400 % fler klagomål och tillsynsärenden än icke-huvudmän inom alla sektorer där denna modell verkar. Detta visar att det finns fler frågor som uppstår från huvudmän och AR än från andra direkt auktoriserade företag.

FCA:s föreslagna ändringar av regimen syftar till att ta itu med den skada som uppstår på denna marknad samtidigt som de behåller de kostnads-, konkurrens- och innovationsfördelar som AR-modellen kan ge. Förslagen skulle förbättra rektorers tillsyn över AR och kräver att rektorer förse FCA med mer information om sina AR, vilket gör att FCA kan upptäcka risker snabbare.

Tillsynsmyndigheten föreslår särskilt att kräva att huvudmän ska förse den med följande nya uppgifter för var och en av deras AR:

  • Det primära skälet till rektors avsikt att utse AR
  • Typen av reglerad verksamhet som huvudmannen kommer att tillåta AR att utföra (primära och sekundära marknader där AR kommer att bedriva reglerad verksamhet)
  • Icke-reglerad verksamhet i AR. Detta inkluderar:

– Den icke-reglerade verksamhetens art (produkter eller tjänster för finansiella tjänster, icke-finansiella produkter och tjänster)

– Andel av den oreglerade verksamheten jämfört med den reglerade verksamheten det första året efter tillsättningen

  • Om AR kommer att tillhandahålla tjänster till privatkunder
  • Huruvida AR tidigare var en AR från en annan rektor, och i så fall varför AR nu avser att fungera under en ny rektor
  • Om AR är en del av en grupp. Ange i så fall namnet på moderföretaget. Aktiviteter i en bredare grupp som AR ingår i kan påverka AR:s aktiviteter och den potentiella risken från den. Att kräva att företag förser FCA med denna information kommer att göra det möjligt för tillsynsmyndigheten att övervaka detta mer effektivt
  • Huruvida några individer från AR kommer att utstationeras eller kontrakteras till huvudföretaget för att bedriva portföljförvaltning och/eller handelsverksamhet, och i så fall förklara skälen för att ingå ett sådant arrangemang
  • Information om arten av de ekonomiska arrangemangen mellan huvudmannen och AR. Till exempel om AR betalar eller kommer att betala huvudprovisionen, eventuella fasta avgifter eller ytterligare betalningar. Detta skulle ge FCA en bättre förståelse för den ekonomiska relationen mellan AR och huvudmannen, bättre göra det möjligt för den att identifiera potentiella extremvärden och göra det möjligt för den att undersöka vidare där det behövs.
  • Förväntade intäkter från reglerad och icke-reglerad verksamhet under det första anställningsåret.

Sheldon Mills, verkställande direktör för konsumenter och konkurrens vid FCA, sa:

”Den utsedda representativa modellen hjälper till att ge konsumenterna val, men skadenivån vi ser för närvarande är för hög. Det finns verkliga risker för att konsumenter vilseleds och säljs fel med litet utrymme för regress.

“Vi har redan börjat arbeta med att titta på högrisk-AR och dessa förslag bygger på det arbetet. Vi vill se till att rektorer övervakar sina utsedda representanter på rätt sätt, se till att de är kompetenta, finansiellt stabila och levererar rättvisa resultat för konsumenterna.’

Synpunkter på detta samrådsdokument (CP) accepteras senast den 3 mars 2022.



Source link