Sportmarknadsföring för mäklare: Hur man sticker ut från mängden


Följande är en gästredaktion med tillstånd av Stephen Pearson, grundare och VD för den globala sportmarknadsföringsbyrån SMG.


De senaste åren har de flesta FX-mäklare valt en fotbollsledd marknadsföringsstrategi. Med tätheten av affärer och ökande röran inom fotboll, hur kan varumärken hitta olika möjligheter att sticka ut från mängden?

Fotboll är fortfarande den mest populära sporten för onlinehandelssektorn sedan 2010 när de första mäklarsportaffärerna kom på scenen.

Sedan dess har över 70 % av investeringarna i sportsponsring allokerats till fotbollsrelaterade affärer. Nästan varje klubb i de bästa europeiska ligorna har nu en onlinehandelspartner – på tröjan, på ärmen, på baksidan av tröjan eller som en global/regional partner.

Tillsammans med sportspel representerar onlinehandel nu ett av det största antalet sponsringar än andra varumärkessektorer med lag, spelare, chefer och evenemang. Lägg till krypto i mixen och andelen investeringar ökar avsevärt.

Varför fotboll?

Det är demografiskt relevant för kundbasen, det erbjuder betydande påtagliga fördelar såsom varumärkesexponering för globala publiker och en överföring av immateriella fördelar såsom trovärdighet genom förening till partners i världsklass som åtnjuter idrottsframgångar.

Men fotbollssektorn ser en större täthet än någonsin tidigare, det kan finnas en punkt som en annan mäklare som tillkännager ännu ett fotbollsavtal inte riktigt träffar det märke som det brukade. Mäklare börjar leta efter framstående på en marknad som blir allt mer rörig.

En väg runt denna fråga inom själva fotbollen har varit att dominera landskapet. Etoro som exempel har nu partnerskap med över 20 klubbar runt om i Europa, vilket ger dem permanent synlighet vecka efter vecka.

En annan fråga har nyligen kommit in i bilden. Medan FX-mäklare nu expanderar till kryptorelaterade sektorer skapar detta komplexa produktkategoridiskussioner med rättighetsinnehavare som försöker maximera intäkterna från alla vinklar av onlinehandel. Onlinehandel som kategori brukade vara ganska okomplicerad men inte längre. I många fall behövs en större investering för att säkerställa exklusivitet inom flera kategorisektorer.

Så var har mäklare riktat sin uppmärksamhet mot och var annars kan de hitta utmärkande bland sina kamrater?

Formel1 var en basplattform för mäklare för flera år sedan, flera lag hade en FX-sponsor, men de flesta gick gradvis över till fotboll. Idag har bara ett lag en FX-partner.

Men F1 har blivit aktuellt igen, Netflix Drive to Survive har öppnat sporten för en ny publik, inte längre bensinhuvuden utan en masspublik som har lockats in av insikten bakom kulisserna om sporten.

F1 har skapat sin egen framgångsrika esportserie, publiken ökar och digitala plattformar genererar betydande avkastning på investeringen. Hastighet och handel har alltid gått hand i hand, F1 erbjuder bättre möjligheter än någonsin tidigare.

En rad andra sporter ser också förändringar som dragit in mäklare. Tennis är en av dem. Det ser en ny era där samma tre toppspelare inte längre dominerar. En global sport gör det dock också möjligt för sponsorer att skapa territoriella affärer för viktiga marknader.

Fler mäklare har gjort rugbysponsring än någonsin tidigare. En sport som har mindre global exponering än fotboll, men den ger en mer exklusiv publik med högre disponibel inkomst.

För mäklare som också riktar sig till en B2B-publik har sporter som golf och segling utvecklats till mer sponsorvänliga miljöer. Dessa typer av sporter konkurrerar hårdare om sponsringsintäkter, de är mer anpassningsbara för att hitta lösningar för att dra in kunder.

Regionaliteten fortsätter att spela en stor roll och eftersom mäklare ständigt expanderar erbjuder marknader som MENA, LATAM, Sydafrika möjligheter för mäklare att samarbeta med sporter som är starka i regionen, vare sig det är golf i Dubai eller rugby i Sydafrika och UFC i Brasilien som fortfarande är den sport som följs mest efter fotboll.

Pandemin hade en enorm inverkan på sport men en som såg en omsvängning av förmögenhet i positiv riktning har varit e-sport.

1 av 3 människor på planeten är spelare, 2020 såg den största tillväxten någonsin inom e-sport. Publiken är tekniskt kunnig, digitalt orienterad av naturen och hög disponibel inkomst (67 % hushållsinkomst över 85 000 € [Nielsen]), medelålder 23, 74 % män.

Under 2021 gjordes över trettio esportaffärer enbart av kryptobörser, en av de snabbaste sponsringsinvesteringarna som någonsin skådats. E-sportmarknaden är relevant och enorm för mäklare, vi kommer säkerligen att se mycket mer investeringar i e-sport.

Vad kommer framtiden att ge? Potentiellt stora sponsringar i Metaverse! Fotboll kommer fortfarande att spela en stor del av mäklarinvesteringar men mäklare kan vara säkra på att det finns många alternativ där ute.

Stephen Pearson, grundare av Sports Media Gaming Ltd, har förmedlat flera sponsringar för FX- och kryptovarumärken, senast ThinkMarkets globala sponsring av Liverpool FC, Vantages sponsring med McLaren Extreme E och Bit Stamp Exchanges globala esportpartnerskap i Nordamerika och Europa.



Source link