De Joint Special Administrators (JSAs) av Reyker Securities har publicerat sin fjärde lägesrapport för perioden 8 april 2021 till 7 oktober 2021.

Administratörerna förklarar att de har genomfört en omfattande kundspårning och aviseringsövning (i samarbete med FCA) i syfte att maximera klientengagemanget, ta emot anspråk från alla eller nästan alla kända kunder och därför vara i stånd att stänga klientens pengapool (CMP) så tidigt som möjligt.

JSA:erna hade också omfattande kontakter med Financial Services Compensation Scheme (FSCS) angående möjliga nya skydd som kan ha varit tillgängliga för kunder, uteslutande i denna fråga, som ännu inte lämnat in ett krav och insolvenstjänsten angående kraven för eventuella ev. överföring av outtagna och obetalda klientpengar.

Trots dessa ansträngningar, det återstår för närvarande mer än 900 kunder med över 1,2 miljoner pund i sammanlagda kundpengar som ännu inte har lämnat in ett krav och nya anspråk fortsätter att tas emot varje vecka. Därför, baserat på uttrycklig juridisk rådgivning och rådgivande yttrande, Det är ännu inte lämpligt för de gemensamma tillsynsmyndigheterna att påbörja den rättsliga processen för att stänga CMP och, tills denna process är klar, kan en slutlig utdelning av klientpengar inte betalas.

Med tanke på att JSA:erna inte kan stänga CMP och betala en fullständig och slutlig utdelning vid denna tidpunkt, har JSA:erna beslutat att behålla en lämplig avsättning på mindre än 2 % av CMP för nya eller ökade anspråk och anser att det är kundens bästa intressen till betala en andra utdelning på 13,25 pence i pundet (minus en avsättning för en klients andel av kostnaderna där en klient inte är, eller ännu inte bekräftats vara, en FSCS-skyddad fordringsägare).

Detta kommer att ta det totala beloppet av klientpengar som ska distribueras upp till 98,25 % för de allra flesta kunder och lämna cirka 1 miljon pund inom CMP för nya eller ökade anspråk.

JSA kommer att påbörja den andra distributionen efter den 12 november 2021 för att ge kunderna möjlighet att uppdatera sina instruktioner om kundens pengar vid behov (t.ex. om deras bankkontouppgifter har ändrats). Som tidigare, med tanke på mängden klienter med klientpengar (mer än 9 000) och olika mottagna klientpengarinstruktioner, kommer distributionsprocessen att ta flera veckor att slutföra.

Varje Kund med en andel av Kundpengar kommer att få ett separat meddelande om den andra interimsutdelningen per post. Dessa brev kommer att ge ytterligare information om alla åtgärder som kan behöva vidtas av dig (om du inte redan har gjort det).



Source link