Maltas MFSA varnar mäklare för belöningar eller giveaways


Maltas finansregulator MFSA har utfärdat ett meddelande om att MFSA som en del av sin roll för att skydda konsumenter av finansiella tjänster nyligen utfärdade ett meddelande till reglerade enheter (se hela texten nedan) för att påminna dem om deras skyldighet gentemot konsumenter när de marknadsför finansiella produkter eller tjänster.

Tillsynsmyndigheten uppgav att koppling av någon form av belöning till förvärv av en finansiell tjänst kan uppmuntra konsumenter att köpa produkter eller tjänster som inte krävs och/eller inte uppfyller deras behov. Efter att ha observerat en ny ökning av antalet kampanjer som innebär gåvor och belöningar, anger MFSA sin ståndpunkt om dessa marknadsföringsmetoder, och ger råd till reglerade enheter om vad som är acceptabelt och inom vilka parametrar detta kan genomföras.

En vanlig “belöning” som ges av Retail FX -mäklare är insättningsbonusen, där kundkonton fylls på med ett visst belopp (eller procent) när kunden sätter in mer pengar på sitt konto. De brukar komma med villkor, främst att kunden bara får behålla insättningsbonusen om han/hon handlar ett visst belopp under en relativt kort period. Insättningsbonusprogram förbjöds i Storbritannien och EU under 2018 som en del av en stor reform av onlinehandelssektorn, men de erbjuds fortfarande ibland tyst till kunder.

För att göra reglerade enheter medvetna om MFSA: s förväntningar på transparenta och rättvisa marknadsföringsmetoder och konsumentrelationer har följande riktlinjer utfärdats:

– Gåvor kan endast erbjudas i de fall dessa är relaterade till den produkt eller tjänst som erbjuds och ökar värdet av dem.

– Gåvor kan inte vara av stort värde.

– Oönskade samtal till kunder bör undvikas och konsumenterna bör inte utsättas för onödigt tryck av de reglerade personernas representanter.

-Marknadsföringsmaterial bör granskas innan det lanseras (förhandsbesked) av respektive Compliance Officers för att säkerställa att det följer de tillämpliga reglerna.

Mot bakgrund av dessa marknadsföringsmetoder påminner MFSA också konsumenterna om finansiella tjänster att se till att den finansiella produkten eller tjänsten de vill köpa passar deras krav. Om du är osäker kan konsumenterna alltid söka ekonomisk rådgivning från auktoriserade finansiella mellanhänder. Dessutom uppmanar tillsynsmyndigheten konsumenter att överväga faktorer bortom omedelbara belöningar, till exempel en gratis gåva eller möjligheten att delta i ett lotteri, när de fattar köpbeslut.

Hela texten i cirkuläret som skickas ut av Finansinspektionen följer:


Marknadsföringskampanjer för finansiella produkter eller tjänster kopplade till belöningar eller giveaways

22 juli 2021

Myndigheten noterar uppkomsten av marknadsföringskampanjer som lanseras av reglerade enheter relaterade till specifika finansiella produkter eller tjänster där allmänheten uppmuntras att köpa en produkt eller att tillhandahålla sina kontaktuppgifter, med möjlighet att vinna en gåva eller belönas med kontanter, endast för att senare kontaktas av en reglerad enhet för försäljning av finansiella produkter.

Reglerade enheter bör notera att gåvor endast kan erbjudas i de fall dessa är relaterade till den produkt eller tjänst som erbjuds och/eller ökar värdet av dessa. Dessutom bör gåvan inte vara av stort värde. Myndigheten anser att finansiella tjänster är ett respekterat yrke som inte bör minskas genom att direkt eller indirekt tillhandahålla gåvor för att locka personer att köpa en produkt.

Myndigheten anser starkt att konsumentens beslut inte bör döljas av potentiell förvärv av någon form av belöning som inte är kopplad till själva produkten, inte heller bör detta beslut påskyndas av trycket att få någon form av belöning eller möjligheten att få någon form av giveaway eller att delta i ett lotteri. Därför bör det beslut som ska fattas av konsumenterna för den finansiella produkten inte vara kopplat till eller bestämmas av möjligheten att vinna ett pris.

Vidare anser myndigheten att koppling av någon form av belöning till förvärv av en finansiell tjänst kan driva konsumenten att köpa tjänster och/eller produkter som inte krävs av konsumenten och/eller den inte uppfyller deras behov. Reglerade enheter ska som så mycket som möjligt undvika att ringa oönskade eller oarrangerade samtal till klienter om inte annat begärs av klienten. Vid uppringning av kunder eller potentiella kunder ska den reglerade enheten bland annat se till att de som ringer inte använder onödigt tryck på klienten och inte marknadsför komplexa produkter.

Compliance Officerare för reglerade enheter måste göra en förhandsgranskning av reklammaterialet för att säkerställa att det överensstämmer med gällande regler. Dessutom är myndighetens beviljande av en licens ett privilegium och vid marknadsföring av en finansiell produkt måste den marknadsföringsstrategi som antas överensstämma med respekten för finanssektorn.

Myndigheten rekommenderar härmed att användningen av någon av ovanstående metoder undviks av de reglerade enheterna. Finansinspektionen ska fortsätta att övervaka den finansiella marknadsföringen av reglerade enheter och vid behov vidta nödvändiga åtgärder i förhållande till alla metoder som bedöms vara orättvisa, skadliga eller skadliga för konsumenterna.

Myndigheten är övertygad om att reglerade enheter också uppskattar behovet av att säkerställa höga standarder för uppförande och hantering i hela det finansiella systemet, inklusive marknadsföring och försäljning av finansiella produkter.

Vid frågor, tveka inte att kontakta oss på [email protected]



Source link