Kina är fortfarande på väg mot snabb återhämtning i H2

[ad_1]

Följande är en gästredaktion med tillstånd av Andrew Lane, VD för det sentimentbaserade teknikföretaget Acuity Trading.


IP-intrång, covid-19-hantering, yuanmanipulation. Vi kan ha många anledningar att vara arga på Kina. Men världen i stort har fortfarande sitt hopp till den asiatiska draken för att sprida en global ekonomisk återhämtning.

“En ovanlig resa” är hur premiärminister Li Keqiang karakteriserade Kinas ekonomiska verksamhet 2022. Många analytiker upprepar dessa tankar, eftersom världens näst största ekonomi kämpar för att återgå till sitt pre-pandemiska tillstånd. Kina fick en rytande start 2022, med en BNP-tillväxt på 4,8 %, vilket överträffade marknadens förväntningar på 4,4 %. Men från mars 2022 inledde Peking en ny strid med dess största ekonomiska drag de senaste åren – covid-19. President Xi Jinpings svar på virusutbrott har varit massnedstängningar, övervakning och tester, vilket representerar betydande motvind för ekonomisk aktivitet. En avstängning i Shanghai innebär till exempel minskad aktivitet i världens mest trafikerade hamn.

Här är en titt på varför Kina fortfarande kan klara av det.

Bevis på puddingen

Kinas väg ut ur den covid-ledda lågkonjunkturen var genom att ta tag i en eventuell återuppgång i den globala efterfrågan. Medan ekonomin visade sin lägsta BNP-tillväxt på decennier 2020 (2,3 %), var den den enda större ekonomin som genererade någon tillväxt alls.

Ja, handeln har mött stark motvind sedan mitten av 2021. Varje nyhetsartikel nämner “brist i försörjningskedjan”. Situationen mellan Ryssland och Ukraina hjälpte inte saken. Men det som verkligen har påverkat Kinas ekonomi är Fed och BoE:s hökaktiga hållning, vilket resulterar i massiva räntehöjningar som leder till lägre efterfrågan på kinesisk export. Även om dessa faktorer tyder på Kinas försvagade position som ett exportkraftverk, målar uppgifterna en ljusare bild. Kinas handelsöverskott sköt i höjden till rekordhöga 98 miljarder dollar i slutet av andra kvartalet, delvis sporrat av återöppningen av Shanghai. Kinas handel med sina handelspartners BRICS (Brasilien, Ryssland, Indien, Kina och Singapore) ökade med 14,4 % under första halvåret 2022.

En annan lovande datapunkt är att spotraterna för frakt mellan Kina och dess största handelspartner, USA, förblir låga även med tillväxten i handeln. Stabila fraktrater indikerar att de globala leveranskedjorna inte är lika överbelastade som de var 2021. Kinas export kan också stiga om president Biden kan dämpa USA:s inflation (9,1 % i juni) och höjer handelstullarna på import från Kina.

Mer stöd från politiker

Medan världen oroar sig för Kinas tillväxtavmattning, finns det viss anledning att vara optimistisk. Dåliga BNP-siffror ökar drivkraften för beslutsfattare att stimulera tillväxt. Den kinesiska regeringen satsar på ett starkare andra halvår, med lägre infektioner. IMF förutspår en tillväxt på 4,4 % för året, vilket speglar en accelererande tillväxt under årets två sista kvartal. Denna uppskattning är baserad på Pekings politiska hållning, som antogs i spåren av en nedgång i produktionen under andra kvartalet.

People’s Bank of Chinas guvernör Yi Gang hade betonat att monetära stimulanser sannolikt inte kommer att ta formen av stigande räntor. Istället överväger PBOC att ändra kreditvillkoren. Detta inkluderar en minskning av kassakraven för banker. I april beräknas ett fall på 25-50bp frigöra cirka 80 miljarder dollar i långsiktig marknadslikviditet, enligt PBOC.

Högre skatteutgifter

Finanspolitiska stimulanser förväntas vara den valda vägen för att leverera ekonomisk återhämtning. President Xis beprövade och pålitliga formel med infrastrukturbaserade offentliga utgifter för att öka tillväxten är redan i arbete. Som en del av en 33-delad detaljerad plan för administrativa åtgärder har Peking lyft fram investeringar i transportinfrastruktur, med en uppmaning att påskynda investeringar i vägläggning och underhåll och att stödja emissionen av 45 miljarder USD i järnvägskonstruktionsobligationer.

Infrastruktursektorn kommer sannolikt att vara i fokus för finanspolitiska stimulanser. Detta är anledningen till att investerare är entusiastiska över kinesiska infrastrukturaktier. Investerare exponeras också för den bredare ekonomiska effekten av stimulanser genom aktieindex. Även när investerarnas riskaptit globalt har drabbats, är sentimentet för kinesiska index fortfarande i stort sett positivt, vilket kan ses på Acuitys Sentiment Widget.

Hastighet framåt

En annan sektor i fokus är bilar. I maj sänkte Peking inköpsskatten som tas ut på vissa fordon med låga utsläpp med 50 %. Kinesisk försäljning av elbilar uppskattas till rekordhöga 500 000 enheter i juni. Teslas leveranser från sin fabrik i Kina ökade med mer än 100 % på årsbasis i juni. Endast drygt 1 % av dessa Tesla exporterades, vilket tyder på styrkan i den lokala efterfrågan. Konkurrenter inom elbilsområdet, som NIO och BYD, kommer sannolikt också att dra nytta av Kinas uppsving för bilsektorn.

Skatterabatter

Den inhemska samlade efterfrågan förväntas få ett ytterligare uppsving genom att utöka mervärdesskatteavdragen till fler branscher, vilket förväntas öka skatteåterbäringen 2022 med 246 miljarder dollar. Kinesiska råvaruföretag kan också förväntas dra nytta av den pågående supercykeln inom många industriråvaror som petroleum. När efterfrågan återhämtar sig globalt, med leveranskedjebaserade inflationsfaktorer som mildrar, kan investerare strömma till råvaruutforskare och gruvarbetare som China Petroleum.

Kina har haft ett blandat 2022 hittills. Emellertid kommer statliga stimulanser, lindring av stress i den globala leveranskedjan och en robust inhemsk efterfrågebas sannolikt att driva på Kinas återhämtning under det bakre halvåret.


[ad_2]

Source link