FINRA bötfäller Sagetrader för underlåtenhet att rimligen övervaka för potentiellt manipulativ handel

[ad_1]

Sagetrader, LLC har gått med på att betala 775 000 USD i böter som en del av en uppgörelse med Financial Industry Regulatory Authority (FINRA).

Från 2013 till 2019 misslyckades Sagetrader att rimligen övervaka för potentiellt manipulativ handel på sina plattformar.

I synnerhet från 2013 till 2017 tog Sagetrader in ett ökande antal kunder, vilket orsakade en motsvarande ökning av handelsaktiviteten genom företaget. Handeln på företagets plattform ökade från mer än 67 miljoner order per år 2015 till mer än 200 miljoner order per år 2017. Antalet aktier som handlas av företagets kunder ökade från cirka 3,7 miljarder aktier per år 2015 till mer än 18,9 miljarder aktier per år 2017.

Handelsaktiviteten som utfördes av några av dessa kunder genererade “röda flaggor” för potentiellt manipulativ handel. Närmare bestämt, efter att företaget implementerade sitt automatiserade övervakningssystem 2015, genererade dess kunders handel hundratusentals interna övervakningsvarningar för potentiellt manipulativ handel. Mer än 70 % av dessa interna varningar genererades av fyra fasta kunder som var och en inkluderade hundratals utlandsbaserade dagshandlare.

Sagetrader klassade två av dessa kunder som “hög risk”. En av dessa högriskkunder genererade mer än 197 000 interna övervakningsvarningar för potentiellt manipulativ handel från mars 2016 till mitten av maj 2018, då den slutade använda företaget för routing- och exekveringstjänster. Den andra högriskkunden genererade mer än 55 000 larm mellan mars 2016 och oktober 2016, då Sagetrader avslutade kundens konto eftersom företagets verkställande mäklare inte skulle acceptera kundens orderflöde.

Dessutom var Sagetraders övervakningssystem, inklusive WSP:er, för potentiell manipulativ handel på dess plattformar inte rimligt i flera avseenden.

För det första, före 2015, genomförde Sagetrader inga tillsynsgranskningar för potentiellt manipulativ handel, såsom lager, spoofing, tvättaffärer eller markering av stängning eller öppen.

För det andra, 2015, implementerade Sagetrader ett automatiserat övervakningssystem som genererade efterhandelsvarningar för potentiella spoofing, lager, tvättaffärer och stängningsmarkering, men det systemet övervakade inte för att markera öppet förrän i oktober 2018. Dessutom, från maj 2016 till och med maj 2016 September 2016, på grund av ett kodningsfel, fångade systemet inte handelsaktiviteten för cirka 70 enskilda handlare från en av företagets högriskkunder.

För det tredje var Sagetraders granskning av varningarna inte rimlig från 2015 till 2019. Till exempel hade företaget begränsad personal och andra resurser för att tillräckligt genomföra den första granskningen och analysen av varningarna, som 2018 uppgick till mer än 500 000 varningar per år .

Vidare tilläts företagets granskare på första nivån att stänga övervakningsvarningar för potentiellt manipulativ handel utan någon tillsyn eller övervakning av en företagshuvudman. En av dessa tilldelade granskare, som var ansvarig för att granska cirka 75 procent av Sagetraders varningar till och med juni 2018, och 100 procent av varningarna därefter, hade inte tillräcklig erfarenhet eller utbildning i att identifiera potentiellt manipulativ handel när han anställdes.

För det fjärde misslyckades Sagetraders WSP:er att ge rimlig vägledning om hur man granskar för potentiellt manipulativ handel. Före september 2016 krävde företagets WSP:er att granskarna skulle eskalera “betydande” varningar till en varningsgranskningskommitté. Företagets rutiner förklarade dock inte vad som kvalificerade sig som en “betydande” varning. Det var inte heller klart vilka ytterligare åtgärder granskarna skulle vidta när de granskade varningar.

I september 2016 uppmanade företagets WSP:er granskare att söka kundförklaringar för varningar “av oro.” Baserat på sin analys kunde granskarna stänga varningen om den inte “verkade vara otrevlig” utan skulle eskalera “betydande varningar” till varningsgranskningskommittén. Det fanns fortfarande ingen vägledning om vad som utgjorde en “betydande” varning som krävde eskalering. Det fanns inte heller någon vägledning om vad som gjorde varningar “av oro” eller hur man kunde avgöra om en varning verkade vara allvarlig.

För det femte var företagets övervakningssystem orimligt, för medan företaget fokuserade på att lösa individuella varningar som genererades av varje separat handlare hos varje kund, och avslutade vissa enskilda handlare, hade företaget inte ett system på plats för att beakta det totala antalet varningar som genererades av flera handlare hos samma kund för att utvärdera den samlade regulatoriska risken som en kunds övergripande handelsaktivitet utgör.

För det sjätte identifierade Sagetrader två kunder som “hög risk”, vilket, enligt företaget, krävde “förbättrad” övervakning. Men företaget hade inget system eller rutiner för att utföra “förbättrad” övervakning och gjorde det faktiskt inte.

Slutligen dokumenterade Sagetrader inte rutinmässigt de varningsgranskningar som de genomförde, och för de varningsgranskningar som de dokumenterade var dokumentationen inte alltid tillräcklig.

Därför bröt Sagetrader NASD-reglerna 3010 och FINRA-reglerna 3110 och 2010.

Utöver böterna på 775 000 dollar har Sagetrader gått med på en misstroendevotum. Företaget samtycker också till ett åtagande att se över och revidera sitt övervakningssystem, inklusive dess WSP:er, med avseende på de resultat som beskrivs ovan rörande företagets tillsyn för potentiellt manipulativ handel från kunder.


[ad_2]

Source link