FCA vidtar assertiva åtgärder för att ta itu med bedrägerier med kryptotillgångar, pannrum och återvinningsrum


Den brittiska finansregulatorn Financial Conduct Authority (FCA) har meddelat att den vidtar assertiva åtgärder för att ta itu med skadan på marknaden för konsumentinvesteringar, eftersom data som publiceras idag visar att det har stoppat 1 av 4 företag från att komma in på denna marknad. FCA uppmanar också konsumenter att vara InvestSmart och ScamSmart, efter en ökning av antalet bedrägerier som rapporteras till det.

Mellan april och september förra året fick FCA 16 400 förfrågningar om möjliga bedrägerier, en ökning med nästan en tredjedel från samma period 2020. De vanligaste typerna av bedrägerier som rapporterades till FCA inkluderade bedrägerier med kryptotillgångar, pannrum och återhämtningsrum.

FCA har också avslöjat att det under sex månader öppnade över 300 ärenden relaterade till möjliga kryptotillgångsföretag som inte är registrerade hos FCA, av vilka många kan vara bedrägerier, och att det har 50 direktsända utredningar, inklusive brottsundersökningar, av obehöriga företag.

FCA:s ScamSmart-kampanj uppmuntrar de som funderar på att investera att kolla dess dedikerade webbplats. Webbplatsen har ett onlineverktyg och varningslistan, som låter användare ta reda på mer om riskerna med en investering och se en lista över företag som FCA vet driver utan dess tillstånd. FCA:s InvestSmart-kampanj lanserades i oktober 2021 och riktar sig till konsumenter som är nya när det gäller investeringar och syftar till att förse dem med information för att fatta bättre informerade investeringsbeslut.

Konkurrensverket använder sig av alla verktyg som står till sitt förfogande, inklusive mer självsäker övervakning och tillsynsåtgärder, och är tuffare mot företag som vill verka här.

De senaste uppgifterna visar att en fjärdedel av ansökningarna från företag som vill ansluta sig till konsumentinvesteringsmarknaden stoppas av FCA. Andelen har ökat från 1 av 5 under det senaste räkenskapsåret. 9 av dessa företag hindrades från att erhålla auktorisation när det misstänktes att personer som var ansvariga för olämplig rådgivning försökte undvika konsekvenserna av sina handlingar genom att flytta till eller starta nya företag, eller individer som startade och sökte auktorisation för ett nytt företag innan deras befintliga. företaget började ta emot klagomål om dålig tidigare rådgivning.

Att ta itu med risken för skador i auktorisationsstadiet förhindrar företag som inte uppfyller FCA:s minimistandarder från att komma in i regleringsområdet. Det hjälper också till att förebygga problem längre fram som kan kräva övervakning eller verkställighetsåtgärder.

Sarah Pritchard, verkställande direktör för marknader vid FCA sa:

“Konsumenter måste ha förtroende när de fattar investeringsbeslut och den information vi har publicerat idag visar hur utbredda bedrägerier kan vara. Innan du investerar, kontrollera att du vet vem du verkligen har att göra med, kontrollera om de är auktoriserade av FCA och gör din forskning för att förstå de risker som kan utgöra. Ta reda på hur du undviker bedrägerier på ScamSmart-webbplatsen och få tips om att investera säkert på InvestSmart-webbplatsen.’



Source link