[ad_1]
UK Financial Conduct Authority (FCA) har beskrivit sin syn på de huvudsakliga riskerna för skada som alternativa värdepappersföretag, och de marknader där de verkar, utgör för sina kunder.
Tillsynsmyndigheten förklarar att även om dess förbud mot massmarknadsföring av spekulativa investeringar till privatkunder har lett till en minskning av skadan, är olämpliga distributions- och marknadsföringsmetoder från företag som riktar sig till vanliga investerare fortfarande ett problem.
FCA har sett exempel på informella förvaltningsprocesser förvärrade av dålig due diligence och otillräcklig investerarkategorisering som leder till att investerare med lägre riskaptit får tillgång till högriskprodukter som kanske inte matchar deras mål. Företag bör överväga lämpligheten eller lämpligheten av de investeringar de erbjuder för sina målkunder, vare sig de handlar om detaljhandel eller valbara yrkesverksamma.
Företag kan minska risken för att konsumenter med begränsad investeringskunskap eller riskaptit utsätts för olämpliga investeringsstrategier genom att göra grundliga investerarbedömningar. För att uppnå detta bör företag:
- säkerställa att alternativa investeringar endast erbjuds till lämpliga investerartyper och att investeringarna möter kundens behov. Företag bör inse att inte alla alternativa produkter är lämpliga för alla investerare.
- överväga tillämpningen av relevanta marknadsföringsrestriktioner för icke-professionella investerare när de kommunicerar eller godkänner finansiella kampanjer för alternativa produkter.
- erkänna att en adekvat bedömning av lämpligheten av alternativa investeringar för icke-professionella investerare är ett viktigt medel för att minska potentiell skada.
- se till att målmarknader är tydligt beskrivna för distributionskanaler för att säkerställa en tydlig förståelse för investerarnas omfattning.
När det gäller kryptoreglering säger FCA att de kommer att publicera slutliga regler för marknadsföring av kryptotillgångar när finansministeriet formaliserar lagstiftning för att få dessa till FCA:s ansvarsområde. Tillsynsmyndigheten förväntar sig att företag övervakar lagstiftningsutvecklingen på detta område och omedelbart ser över sin affärspraxis när nya regler införs.
Företag bör också överväga sina nya skyldigheter enligt konsumenttullarna, som ställer höga krav på konsumentskydd för finansiella tjänster genom att kräva att företagen sätter sina kunders behov främst. De regler och vägledning som införs för nya och befintliga produkter eller tjänster som är öppna för försäljning eller förnyelse träder i kraft den 31 juli 2023 och senare den 31 juli 2024 för slutna produkter eller tjänster.
Under de kommande månaderna kommer FCA att utfärda ett frågeformulär som ber alla portföljföretag om information om deras affärsmodell, produkter, investerarkategorier och tillhörande kontrollramverk. Tillsynsmyndigheten kommer att följa upp de företag som uppvisar egenskaper som ökar risken för konsumentskador. Som en del av detta tillsynsarbete kommer företag att behöva bevisa de rimliga åtgärder som vidtagits för att säkerställa att deras målmarknad både är korrekt definierad och inte exponeras för en olämplig risknivå.
Dessutom krävs smuts för att hantera intressekonflikter rättvist. Dålig hantering av motstridiga positioner kan uppmuntra marknadsmanipulation eller felaktig fondresultatrapportering, vilket i sin tur leder till dåliga konsumentresultat och förlust av marknadens integritet.
När FCA identifierar skada på investerare kommer den att bedöma i vilken utsträckning otillräcklig hantering av konflikter spelade en roll och kommer att överväga behovet av tillsynsåtgärder som lämpligt. Företagsstyrelser bör noggrant granska sina rutiner för att säkerställa att konflikter undviks, hanteras eller avslöjas på ett sätt som minimerar skadan för investerare och marknader.
Företag bör också överväga effekterna av deras aktieägarstruktur och de potentiella konsekvenser detta har på den effektiva styrningen av deras organisation.
Vidare konstaterar FCA att marknadsmissbruk undergräver förtroendet för och integriteten på finansmarknaderna. Etablerade, robusta system och kontroller är avgörande för att minska denna risk, med företag som tillhandahåller en viktig första försvarslinje.
Tillsynsmyndigheten har tidigare observerat att kontrollerna av marknadsmissbruk över hela sektorn behöver förbättras. FCA förväntar sig att företag har starka förebyggande kulturer och effektiva system och kontroller som gör det möjligt för dem att fullgöra sina skyldigheter enligt UK Market Abuse Regulation (UK MAR). Företag måste se till att UK MAR-kontroller är skräddarsydda för deras individuella affärsmodeller. Om företagen inte följer efterlevnaden kommer FCA att överväga behovet av straffrättsliga, civila eller tillsynsmässiga påföljder för att ge effektiva avskräckande medel.
Slutligen säger FCA att ett företags inställning till att ersätta och motivera personal bidrar till organisationskulturen. Ersättningspolicyer kan bidra till att säkerställa lämpliga resultat för kunder och marknader och minska sannolikheten för skada. Där anställda får olämpliga incitament kan detta öka intressekonflikter och risken för skada. Företag som omfattas av MIFIDPRU Remuneration Code är skyldiga att tillämpa de relevanta reglerna från prestationsperioden den 1 januari 2022 eller senare.
Under den kommande tillsynscykeln kommer FCA att titta på hur högre chefer och företagspolicyer påverkar en organisations kultur. Bevis på att personalen inte kan säga ifrån är ett område av särskilt intresse. Dessutom är regulatorn intresserad av att förstå hur sunda kulturer är inbäddade i företag där grundare eller andra seniora personer har en dominerande roll.
[ad_2]
Source link