FCA kommer att förbjuda hänvisa-en-vän-bonusar för att motverka finansiell marknadsföring

[ad_1]

Den brittiska finansmarknadsregulatorn FCA har meddelat att de har slutfört starkare regler för att hjälpa till att hantera vilseledande annonser som uppmuntrar investeringar i högriskprodukter.

Enligt de starkare reglerna måste företag som godkänner och utfärdar marknadsföring ha lämplig expertis, och företag som marknadsför vissa typer av högriskinvesteringar kommer att behöva genomföra bättre kontroller för att säkerställa att konsumenterna och deras investeringar är väl matchade.

Företag måste också använda tydligare och mer framträdande riskvarningar och vissa incitament för att investera, som “hänvisa en vän-bonusar”, är nu förbjudna.

Som en del av sin strategi för konsumentinvesteringar sa FCA att de vill minska antalet människor som investerar i högriskprodukter som inte speglar deras riskaptit.

Detta följer oro för att ett betydande antal människor som investerar i högriskprodukter inte ser att förlora pengar som en risk att investera och investera utan att förstå riskerna.

Dessa nya regler bygger på FCA:s mer självsäkra och interventionistiska inställning till att ta itu med dåliga ekonomiska kampanjer, vilket minskar risken för oväntade konsumentförluster.

Under det senaste året sa tillsynsmyndigheten att den har ingripit i betydligt fler ekonomiska kampanjer för att förhindra skada. Under året till slutet av juli 2022 ändrades eller drogs tillbaka 4226 annonser efter ingripande från FCA.

De nya reglerna kommer inte att gälla för kampanjer för kryptotillgångar. När regering och riksdag i lagstiftningen har bekräftat hur kryptomarknadsföring ska föras in i FCA:s uppdrag kommer FCA att offentliggöra slutliga regler om främjande av kvalificerade kryptotillgångar. Dessa regler kommer sannolikt att följa samma tillvägagångssätt som för andra högriskinvesteringar. Krypto förblir hög risk så människor måste vara beredda att förlora alla sina pengar om de väljer att investera i kryptotillgångar.

Sarah Pritchard, FCAs verkställande direktör, Markets sa:

“Vi vill att människor ska kunna investera med förtroende, förstå riskerna och få de investeringar som är rätt för dem som återspeglar deras riskaptit.

“Våra nya förenklade riskvarningar är utformade för att hjälpa konsumenter att bättre förstå riskerna, även om företag också har en viktig roll att spela. Om vi ​​ser att produkter marknadsförs som inte innehåller rätt riskvarningar eller som är otydliga, orättvisa eller vilseledande kommer vi att agera.

“Detta är ännu viktigare nu eftersom ökningar av levnadskostnaderna kan få människor att jaga högre investeringsavkastning, vilket kan visa sig riskabelt.”

FCA har också lanserat en konsultation som kan se att långsiktiga tillgångsfonder (LTAF) marknadsförs till en bredare grupp av icke-professionella investerare och system i framtiden.

De förslag som tas upp till behandling skulle ge tillgång till icke-traditionella investeringar, som konsumenter kan använda för att diversifiera sin portfölj och för potentiellt högre avkastning, samtidigt som de erbjuder ett starkt konsumentskydd.

FCA bjuder in feedback om de nya föreslagna reglerna för finansiell annonsering senast den 10 oktober 2022 och kommer att bekräfta sina slutliga regler i början av nästa år. Om de antas kommer det att finnas en genomförandeperiod på fyra månader för de viktigaste riskvarningsförslagen. Alla andra regler har en genomförandeperiod på sex månader innan de träder i kraft.


[ad_2]

Source link