FCA granskar 1 686 finansiella kampanjer under 2021

[ad_1]

UK Financial Conduct Authority (FCA) publicerade idag uppgifter om finansiella erbjudanden för 2021.

Uppgifterna täcker perioden januari 2021 till 31 december 2021, till följd av åtgärder som vidtagits mot auktoriserade företag som bryter mot reglerna för finansiell marknadsföring och hänvisningar och utredningar av oreglerad verksamhet.

I förhållande till auktoriserade företag sågs förra året en ökning av cirka 300 ändringar/återkallanden av befordringar, jämfört med ungefär samma antal fall som 2020:

  • detaljhandelsinvesteringar och utlåning till privatpersoner är de sektorer som har de högsta ändrings-/återkallelseresultaten, vilket uppgår till 77 % av FCA:s interventioner med auktoriserade företag;
  • några av de vanligaste överträdelserna var inom sektorn för utlåning till privatpersoner, i synnerhet kampanjer för skadehanteringsföretag och detaljhandelsfinansiering;
  • detaljhandelsinvesteringars användning av sociala medier påverkare på olika plattformar för att marknadsföra investeringar börjar bli ett bekymmer för FCA. Företag bör se till att de har tagit lämplig juridisk rådgivning för att förstå deras ansvar innan de använder influencers.

När det gäller illegala ekonomiska marknadsföringskampanjer från obehöriga personer sågs förra året en total ökning på 10 % av de totala anmälningarna som mottogs jämfört med 2020:

  • FCA utfärdade 1410 varningar om obehöriga företag och individer 2021, en ökning med 18 % från 2020, med 30 % av dessa relaterade till klonbedrägerier;
  • FCA har sett en betydande minskning av antalet icke-kompatibla betalda annonser från obehöriga enheter på Google sedan dess engagemang och implementeringen av deras nya annonspolicy för finansiella tjänster.

Under 2021 granskades 1 686 finansiella kampanjer från flera källor. Förra året inkom 34 244 anmälningar om potentiella otillåtna affärer.

Antalet larm om obehöriga företag och individer uppgick till 1 410, en ökning med 18 % från 2020. Knappt 30 % av dessa varningar gällde klonbedrägerier. Många av dessa gällde brott mot begränsningen av ekonomisk marknadsföring online. I undantagsfall begär FCA att alla länkade webbplatser och/eller konton i sociala medier som identifierats ha olagligt innehåll tas bort.

Även om FCA har sett en betydande minskning av antalet icke-kompatibla betalda annonser från obehöriga enheter på Google sedan dess engagemang och implementeringen av deras nya annonspolicy för finansiella tjänster, fortsätter tillsynsmyndigheten att engagera sig med andra sociala medieplattformar och fortsätter att övervaka online marknadsför noggrant och uppdatera dess varningslista vid behov.

För auktoriserade företag använder FCA en rad tillgängliga verktyg, inklusive att gå med på frivilliga eller införa krav på eget initiativ, att kräva att företaget som har kommunicerat eller godkänt annonsen drar tillbaka den eller ändrar den så att den överensstämmer med våra krav. Under de allvarligaste omständigheterna kommer FCA att använda sina befogenheter enligt s137S FSMA för att förbjuda en kampanj eller annons.

När FCA ser upprepade brister i efterlevnaden av sina regler förväntar man sig att dessa företag utför mer detaljerade granskningar och rapporterar om dessa resultat, särskilt om deras system och kontroller i samband med deras ekonomiska marknadsföring. Tillsynsmyndigheten kan också be företag att överväga om några kunder kan ha agerat på kampanjerna som inte uppfyller kraven och att vidta lämpliga åtgärder för att avhjälpa eventuell skada som konsumenterna kan ha lidit till följd av detta.

För företag som agerar utanför regleringen har FCA en rad verktyg för att vidta proportionerliga verkställighetsåtgärder inklusive; förfrågningar, inklusive utmanande av företag och individers aktiviteter via teknisk korrespondens eller publicering av konsumentvarningar, och eskalering av de mest allvarliga ärenden till avdelningen för obehörig affärsverksamhet för utredning med befogenheter enligt FSMA, i syfte att inleda civilrättsliga, straffrättsliga och/eller insolvensförfaranden .

[ad_2]

Source link