FCA/FSCS-studie: Britter undersöker inte sina investeringar eftersom det är “tidskrävande”

[ad_1]

UK Financial Services Compensation Scheme (FSCS) och Financial Conduct Authority (FCA) avslöjar att av de 37 % av brittiska vuxna som har investeringar på mellan 100 och 50 000 pund, önskade nästan hälften (44 %) att de hade spenderat mer tid undersöka sin investering innan du fattar ett beslut, men gör inte det eftersom det är “tidskrävande” eller “för komplicerat”.

Den nya forskningen, som undersöker britternas attityder till investeringar, visade att när man frågade vilka uppgifter konsumenterna ägnade mest tid åt, att välja semester (31 %), köpa hus (26 %), tvätta (24 %), köpa en bil (24 %) eller kollade sociala medier (19 %) rankades som de fem bästa valen. Att undersöka investeringar var inte lika högt upp på listan.

Faktum är att två av fem (40 %) av dem som har gjort finansiella investeringar sa att de önskade att de hade spenderat längre tid på att göra det. Detta väcker oro kring de potentiella riskerna som konsumenter kan möta, inklusive investeringsbedrägerier, om de inte vet var de investerar sina pengar.

Resultaten avslöjade också att från de vuxna som hade investeringar sa mer än en fjärdedel (27 %) att de var mer benägna att investera i en “investeringsmöjlighet” med en begränsad tidsram, som att “bara vara tillgänglig under de kommande 24 timmarna ”. Eftersom tidspress är en vanlig taktik som används av bedragare, rekommenderar FCA att du kontrollerar FCAs varningslista för att se om värdepappersföretaget är verksamt utan tillstånd.

Oroväckande nog säger 22 % av de tillfrågade att de inte har kontrollerat eller inte vet om deras investering är FSCS-skyddad, vilket innebär att de riskerar att välja investeringar utan möjlighet till kompensation om något skulle hända med investeringsplattformen/leverantören. FSCS-skydd innebär att konsumenter kan kräva ersättning på upp till £85 000 mot ett FCA-auktoriserat företag som har misslyckats.

De nya uppgifterna bygger på FSCS och FCA:s ansträngningar att utbilda konsumenter om vikten av att göra välgrundade val om säker investering. Med lanseringen av FSCS nya onlineverktyg, Investment Protection Checker, kan konsumenter nu kontrollera om deras investering är skyddad – och bekanta sig med bedragares taktik genom att kolla på FCA:s ScamSmart-sida.

Ytterligare resultat från studien inkluderar:

  • Mer än en av 10 (11 %) av de britter som har gjort en finansiell investering sa att de investerar för att deras vänner investerar, och 26 % sa att de tycker att det är “roligt”.
  • 14 % av britterna som har gjort en finansiell investering uppgav att de valde sina investeringar för att de marknadsfördes av en kändis eller influencer via sociala medier.
  • Britter mellan 18 och 24 år som har gjort en finansiell investering var mer benägna att investera medan de tittade på TV/Netflix (13 %), på puben (11 %) eller kommer tillbaka från en utekväll (7 %) jämfört med de över 25.


[ad_2]

Source link