Exklusivt: Samtal med CMC Connects Richard Elston


FNG Exklusiv intervju… När 2021 går mot sitt slut, tänkte vi att det skulle vara ett bra tillfälle att prata med CMC Markets Connect för att förstå mer om hur teamet har mött de unika utmaningar som presenterats under året.

Förhoppningar byggs upp om att det värsta av den globala hälsopandemin kan ligga bakom oss och det finns också en återgång till något som åtminstone närmar sig “business as usual”, men vad var höjdpunkterna när det gäller leveranser för företaget – en som är mycket mycket ses som en hörnsten i branschen? Richard Elston, Head Institutional på CMC Connect, förklarar mer.


FNG: Hej Richard, och tack för att du var med oss ​​idag. I en värld som ibland verkar ganska anodynamisk verkar konsensus vara att CMC gjorde en verklig skillnad i år. Varför?

Richard: Verkligheten är att den underliggande marknad som vi verkar på vanligtvis är mycket stabil och som ett resultat ger det lite uppenbart utrymme för innovation, åtminstone utan att en viss grad av kreativitet tillämpas. Alldeles för mycket av det vi ser kretsar kring klichéer och modeord och det är något vi gör en samlad ansträngning för att undvika. Som sådan – och jag tror att detta har varit särskilt märkbart sedan vi lanserade varumärket CMC Markets Connect – har vi fokuserat vår energi på att säkerställa att vi kan sticka ut från mängden.

FNG: Ett exempel på detta har erkänts som ditt CPD-initiativ. Kan du förklara lite mer?

Richard: CPD – eller Continuing Professional Development – ​​används av många företag och yrkesorgan för att säkerställa att anställda får exponering för ett brett spektrum av ämnen, både direkt relaterade till deras yrke och på en bredare basis. Även om ackrediteringsprocessen tog en del ansträngning för oss att uppnå, betydde det att vi kunde dela tankeledarskapsuppsatser med en bredare publik som i sin tur skulle få ett inslag av certifiering för att läsa och visa att de hade förstått innehållet. Detta tjänade oss på en dubbel basis, genom att utöka vår räckvidd till den bredare finansiella sektorn och även göra det möjligt för oss att ge något tillbaka till vår kärnindustri, där personalen kan dra nytta av certifierad utbildning utan åtföljande kostnader för dem eller deras arbetsgivare.

FNG: Vad mer har företaget sysslat med?

Richard: Vi tog en aktiv roll i 2021 Women in Finance-festivalen och använde detta som en möjlighet att vara värd för ett virtuellt rundabordssamtal om ämnet “Blockchain and the Future of Digital Settlement”. En del av vår egen personal valde temat på grundval av att blockchain-konversationer historiskt sett alltför ofta drogs ut i kryptovalutornas värld, snarare än att titta på vilket syfte denna teknik faktiskt kan uppnå på den bredare marknaden. Sessionen sågs som en stor succé och åtföljdes av en e-bok skapad av deltagarna, en kopia av den kan laddas ner här.

FNG: Du skrev också under Global FX Code. Är det innovativt?

Richard: Även om många av de största institutionerna redan hade skrivit under koden, återspeglar vårt engagemang här företagets förändrade position och vår förmåga att nu agera som en icke-bankslikviditetsleverantör. Vi är också övertygade om att det finns ett behov av mer rättvisa regler för att hålla denna marknad fungerande med en jämförelsevis lätt regulatorisk touch. Så även om koden fortfarande har längre kvar att gå, kände vi att vi genom att vara en del av den här gruppen kunde engagera oss i ambitionen att leverera förändring samtidigt som vi stärkte våra meriter som en genuin operatör på den globala valutascenen. Tier one-reglering över flera jurisdiktioner, en premiumnotering på London Stock Exchange och en växande bok av institutionell verksamhet understryker hur långt CMC har kommit under de senaste decennierna.

FNG: Så vad nästa? Vad är planen för 2022?

Richard: Av uppenbara skäl tänker jag inte gå in på detaljer, men jag skulle säga att jag förväntar mig mer av samma sak. Vi har visat att det finns utrymme för att vara verkligt innovativa i den här branschen även om mekaniken och processerna i bakgrunden inte förändras så snabbt. Vi har också funnit att det tillvägagångssätt som vi har tagit under det senaste året har gjort det möjligt för oss att engagera oss med en ny publik, återknyta kontakten med andra och stärka våra befintliga motpartsrelationer också. Och förutom dessa “perifera” utvecklingar, har vi några förbättringar av vårt kärnprodukterbjudande som också arbetar sig fram i pipelinen.



Source link