FNG exklusiv… FNG har fått reda på att den ledande brittiska onlinemäklaren IG Group (LON:IGG) har sett avgången av sin långvariga Chief Marketing Officer (CMO), Heidrun Luyt (bilden ovan).

Heidrun Luyt har varit på IG sedan 2015. Hon började som chef för webbplatser och sökning och befordrades till chef för kundförvärv 2016 och 2018 till CMO. På IG var hon ansvarig för en 19-länders matris av online- och offlinemarknadsföring och ledning av ett internt team på 260+ anställda tillsammans med externa partners, och en årlig budget på mer än £90 miljoner.

Vi förstår att Heidrun Luyt har lämnat IG för att utöva en annan ännu ej avslöjad möjlighet. En IG-talesman sa till FNG:

Heidrun har varit avgörande för att driva vår marknadsföringsfunktion framåt under de senaste åren och vi tackar henne för hennes betydelsefulla bidrag.

Katherine Whitton

Och i en planerad följd förstår vi att IG har gått utanför företaget och anställt Katherine Whitton som IG:s nya CMO. Hon kommer även att sitta i IG:s verkställande utskott. Katherine Whitton har betydande erfarenhet av finansiella tjänster, efter att ha varit Chief Marketing Officer på Barclaycard. Hon har också haft ledande marknadspositioner på American Express, inklusive chef för Consumer Card Product Management och Head of Advertising, Brand & Communications, Storbritannien, och på British Airways. Senast var hon CMO på Specsavers 2018-2021. Specsavers är världens största privatägda optiska koncern.



Source link