Ersättning som betalas ut till LCF-obligationsinnehavare enligt regeringens system överstiger 115 miljoner pund

[ad_1]

UK Financial Services Compensation Scheme (FSCS) publicerade idag detaljerad information om betalning av ersättning till kunder i London Capital & Finance (LCF).

Under de senaste två åren har FSCS levererat två kompensationssystem för LCF-kunder – ett för de som är berättigade till FSCS-skydd och ett annat engångssystem på uppdrag av HM Treasury.

FSCS:s tidigare användning av AI och automation innebar att det avsevärt kunde påskynda återbetalningen av ersättning till obligationsinnehavare som föll under HMT-systemet. Inom några dagar efter Royal Assent kunde Scheme automatisera betalningar till 70 % av obligationsinnehavarna.

Från och med juni 2022 har FSCS nu betalat kompensation för 12 421 obligationer under det statliga systemet, totalt över £115 miljoner. FSCS kunde nå deadline den 20 april för alla kunder som de hade tillfredsställande bevis för, med mindre än 50 utestående ärenden (där FSCS har begärt in dokument som ännu inte har tillhandahållits).

FSCS kommenterar:

“Vi förstår och känner fullständigt med hur oroande den här situationen kommer att ha varit för LCF-obligationsinnehavare under de senaste fyra åren. Vi hoppas att vårt arbete med att kompensera kunder genom båda systemen har bidragit till att göra en extremt svår och känslomässig situation lite lättare”.

Låt oss notera att administrationskostnaderna för LCF:s statliga ersättningssystem är betydande, eftersom de nådde £1 644 000, enligt FSCS årsrapport som publicerades idag.

LCF var en emittent av miniobligationer, som den uppgav att den använde för att ge lån till företagslåntagare för att tillhandahålla kapital för ytterligare investeringar. FCA:s första tillsynsmeddelande väckte allvarlig oro över företagets marknadsföring och marknadsföring av dessa obligationer till privata investerare. Efter FCA:s andra meddelande trädde LCF snart in i administrationen den 30 januari 2019.

Effekten på obligationsinnehavare, av vilka många var äldre kunder på räntebärande inkomster som ville ha bättre avkastning på sina investeringar, var katastrofal. Totalt 11 625 kunder, som hade investerat sammanlagt 237 miljoner pund, förlorade enorma mängder av sina besparingar.


[ad_2]

Source link