CySEC varnar för ett ökande antagande av “finfluencers” och “gamification”-tekniker

[ad_1]

Cyprus Securities and Exchange Commission (CySEC) lanserade idag en ny investerarskyddskampanj för att hjälpa till att ta itu med det växande internationella gisselet av investeringsskada.

Dr George Theocharides, ordförande för CySEC, lanserade kampanjen, sa:

“Snabb teknisk utveckling, osäkra marknadsförhållanden och covid-19-pandemin har alla bidragit till en betydande ökning av onlinehandeln under de senaste åren. CySEC är oroad över det växande deltagandet av yngre oerfarna investerare och spridningen av material på sociala medier och onlineplattformar för att marknadsföra komplexa produkter som inte alltid är som de verkar. Det är särskilt oroande att redan låga finansiella läskunnighetsnivåer också minskar och detta har förvärrat risken för att unga människor inte fullt ut förstår de unika egenskaperna och riskerna som handeln med dessa produkter kan medföra och många kommer att komma över huvudet.”

Sociala mediekanaler används i allt högre grad för att marknadsföra komplexa och riskfyllda produkter, som kryptotillgångar, med vissa anställer kändisar och online-influencers som kan få investerare att investera i produkter och tjänster som de kanske vet väldigt lite om, och som kan visa sig vara olämpliga för dem. Spelifieringen av att investera höjer också röda flaggor.

“Inte överraskande är dessa speltekniker särskilt attraktiva för yngre människor, av vilka många med liten erfarenhet av investeringar och sannolikt kommer att förlora sina pengar”, säger Dr Theocharides.

CySEC:s nya kampanj kommer att varna investerare att inte fatta beslut baserat på känslor och socialt tryck utan snarare genom rationellt tänkande och skaffa sig mer kunskap om de produkter de köper och vem de köper dem från.

Kampanjen kompletterar CySEC:s pågående tillsynsarbete för att slå ner på olicensierade investeringstjänster och för att varna licensierade enheter om deras rättsliga skyldighet att skydda sina investerande kunders intressen i all deras kommunikation. Ekonomiska påföljder utdöms för bristande efterlevnad.

Dr Theocharides tillade:

“Det finns ett avgörande behov av finansiella utbildningsprogram för att hjälpa människor att utveckla nya färdigheter, och detta har erkänts i den nyligen godkända nationella strategin för främjande av finansiell kompetens.1 I denna tid av digitalisering och ständigt framväxande nya finansiella produkter och där vi ser en ökning av onlinebedrägerier, är det bästa försvaret unga människor kan ta mot finansiella rovdjur att utöka sina kunskaper och därför är det ytterst viktigt att instrument utformas och utvecklas för att stärka, utbilda och skydda investerare.”

CySEC-kampanjen inkluderar en serie investerarguider, tillgängliga på en särskild del av CySEC-webbplatsen som är tillägnad finansiell utbildning. Kampanjen kommer att i stor utsträckning använda sociala medier för att rikta in sig på yngre publik, uppbackad av de omfattande steg-för-steg-guiderna och råden för att hjälpa privata investerare att säkert navigera på investeringsmarknaderna.


[ad_2]

Source link