Cboe utfärdar uttalande om Wayne Luthringshausens bortgång

Cboe Global Markets, Inc, en ledande leverantör av global marknadsinfrastruktur och omsättbara produkter, utfärdade idag följande uttalande från Ed Tilly, ordförande, VD och koncernchef för Cboe Global Markets, om Wayne Luthringshausens avgång, pensionerad ordförande och VD för Options. Clearing Corporation (OCC):

”På uppdrag av oss alla på Cboe, riktar vi våra kondoleanser till Luthringshausen -familjen och uttrycker uppriktig tacksamhet för Waynes ledarskap när det gäller att etablera den listade optionsindustrin i USA Utöver hans bidrag till OCC och clearing, förespråkade Wayne utbildningsinsatser för att hjälpa investerare att förstå nyttan och fördelarna med alternativ, som banar väg för dagens livliga tillvalsindustri. Vi sörjer förlusten av en sådan pionjärfigur vars inverkan på världen går långt bortom finansmarknaderna och optionsklarering. ”

Wayne Luthringshausen

Cboe kommer att hedra Luthringshausen med en tyst minut på sitt handelsgolv innan marknaden öppnar måndagen den 16 augusti.

Luthringshausen började sin karriär inom värdepappers- och terminsindustrin 1963 med två regionala företag i New Orleans, Louisiana. År 1970 gick han med i Chicago Board of Trade (CBOT) för att ta en aktiv roll i utvecklingen av den första centrala marknaden för handel med noterade optionskontrakt, Chicago Board Options Exchange (CBOE).

I april 1973, när handeln lanserades på CBOE, utsågs Luthringshausen till vice vd och sekreterare för Chicago Board Options Exchange Clearing Corporation (CBOECC) och i augusti 1973 utsågs han till VD och koncernchef.

Luthringshausen gick i pension den 31 december 2013 efter 40 år i clearinghuset. Han gick bort i augusti 2021.

Source link