Bank of America registrerar en ökning av Global Markets-intäkterna under andra kvartalet 2022

[ad_1]

Bank of America Corp (NYSE:BAC) publicerade idag sin finansiella rapport för tremånadersperioden till slutet av juni 2022.

Bank of America rapporterade en nettovinst från sitt segment Global Markets på 1,0 miljarder USD, en ökning med 110 miljoner USD från föregående år. Resultatet släpade dock efter nettoinkomsten på 1,5 miljarder dollar som registrerades under första kvartalet 2022.

Under andra kvartalet 2022 uppvisade segmentet Global Markets intäkter på 4,5 miljarder USD, en minskning med 5 % jämfört med föregående år, främst på grund av lägre investeringsbanksavgifter och mark-to-market-förluster relaterade till hävstångsfinansierade positioner, delvis uppvägda av högre försäljnings- och handelsintäkter

Försäljnings- och handelsintäkterna ökade med 17 % till 4,2 miljarder USD. FICC:s intäkter ökade till 2,5 miljarder dollar, drivet av förbättrad prestanda för alla makroprodukter, delvis uppvägd av en svagare handelsprestanda för kreditprodukter.

Aktieintäkterna ökade till 1,7 miljarder dollar, drivet av ett starkt handelsresultat i derivat uppvägt av ett svagare handelsresultat i kontanter.

För alla segment uppgick nettovinsten till 6,2 miljarder dollar, eller 0,73 dollar per aktie efter utspädning. Intäkterna före skatt minskade med 14 % till 6,9 miljarder USD, vilket återspeglar ett mindre reserverfrisläppande än Q2-21

Intäkterna, netto efter räntekostnader, ökade med 6% i årliga termer till 22,7 miljarder USD.

Ordförande och VD Brian Moynihan kommenterade:

“Vår starka organiska tillväxtmotor var återigen uppenbar i nya kontoöppningar för checkar, konsumentinvesteringar och småföretag, såväl som nya Merrill- och Private Bank-hushåll och nya kommersiella bankkunder. Denna solida kundaktivitet i våra verksamheter, tillsammans med högre räntor, drev en stark räntenettotillväxt och gjorde det möjligt för oss att prestera bra i en försvagad kapitalmarknadsmiljö. Vi ökade intäkterna med 6 % och levererade vårt fjärde kvartal i rad med operativ hävstång.

Våra amerikanska konsumentkunder var fortsatt motståndskraftiga med fortsatt starka inlåningssaldon och utgiftsnivåer. Lånetillväxten fortsatte över hela vår franchise och våra marknadsteam hjälpte kunder att navigera i betydande volatilitet som speglar ekonomisk osäkerhet. När vi går in i andra halvåret tror vi att vi är väl positionerade för att leverera för våra aktieägare samtidigt som vi fortsätter att investera i våra människor, företag och samhällen.”


[ad_2]

Source link